Sova på dagis

               
Nu sitter jag och bara andas ut efter en minst sagt krävande eftermiddag/kväll. Sedan jag hämtade henne vid Två-tiden har hon gnällt och varit grinig och tjatat om Pippi och att hon vill ha tutten hela tiden.
Till slut orkade jag inte höra på mer gnäll, ja sånna dagar har jag faktiskt, så vi tittade på Pippis jul 4 ggr i rad efter myyyyycket tjat. "Titta hästen i köket, titta apan äta banan, pippi pippi, pippi åka skriiiskoooo!, Pippi rida lill-gubben", det blev lite lugn och ro till slut.. TACK!



De dagar Lilly är på dagis (tis-tors 9-15) brukar eftermiddagarna allt som oftast vara som vilka eftermiddagar som helst, men just idag märktes det verkligen att hon inte fått sova mer än max 45 minuter mot sina annars 2 timmar hemma i vagnen på baksidan.
Det här med att vissa barn ska väckas på dagis, och därmed också väcker fler barn än de som ska väckas, irriterar mig faktiskt. Jag VET att min dotter behöver sömnen på dagen för att orka vara pigg och på bra humör fram till läggning halv åtta, och en dag kan bli helt uppochner pga. detta.
Vårt dagis tillåter inga barn som sover ute i vagn utan det är vila på madrass på golvet inomhus som gäller.

Hur funkar det på era dagis? (Ja, jag skriver dagis för jag tycker inte att det är nåt nedvärderande i det och jag har alltd kallat det dagis och kommer alltid att göra det!)


Kommentarer
Postat av: Linda

På vårt dagis är det tvärtom, där måste ALLA barn som sover sova ute i barnvagnar!

2011-12-13 @ 21:04:49
Postat av: ellenojag

Jag kommer också ALLTID säga dagis, dagis är dagis liksom ;)

På vårt dagis får man välja om de ska sova ute eller inne.. och så länge vädret är ok, sover Ellen alltid ute, precis som du skriver, blir de lite mindre störda där, även om de sover två och två :)

2011-12-13 @ 21:06:04
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: Jennie

På vårat dagis sover de små barnen ute i vagnar, om det inte skulle vara extremt kallt. Jag tycker det är jättebra, men det hjälper ju inte att dom är ute om nån vaknar och skriker tyvärr... Dante brukar sova 1,5 tim ungefär, men blir ofta väckt av de andra barnen. Ett barn sover bara 20 min och skriker sen! Då har man INTE en rolig em/kväll hemma sen! Då blir det gärna att han kollar på Pippi eller Ronja:)

2011-12-13 @ 21:21:16
URL: http://thelindbloms.blogg.se/
Postat av: Kajsa

På vårt dagis får man välja. Jag föredrar att vår lilla kille får sova ute, dels för han slipper bli "störd" av de som väcks tidigare än de 2 timmar han behöver och dels för jag inbillar mig att han håller sig friskare om han får sova ute. Samma sak var det när vår större kille gick på 1-3 års avd. Kan du inte fråga om hon får sova inne i vagnen och att de ställer henne i ett annat rum så hon slipper bli störd? Ta med hjulskydd till vagnen om de tycker det blir smutsigt inne av denna slask period. Hoppas att det löser sig så hon får sova ordentligt, för det behöver de små liven:-)

2011-12-13 @ 21:22:31
Postat av: micksan

På vårt dagis sover de också inomhus. Blir lite olika sovresultat från dag till dag. Men somnar hon på en gång får hon sova 1,5 timme innan de väcker barnen.

2011-12-13 @ 21:40:12
URL: http://micksan.org
Postat av: Sandra

Jag skulle tro att det är väldigt ovanligt att man får välja om barnen får sova ute eller inne då det är svårt att få personalen att räcka till då det oftast är under den stunden på dagen det är lämpligast att ta ut raster. Jag förstår att det är irriterande men man får också försöka att sätta sig i förskollärarnas skor då det inte är så lätt att få ihop dagen med så stora barngrupper. Ett alternativ så länge hon går 15h/v är ju att hon sover hemma. Du MÅSTE ju faktiskt inte ha henne där över vilan. Kan ju också fråga om hon får komma de timmar hon i så fall missar en annan bestämd dag.

Jag är själv förskollärare som vet hur det är att kämpa och slita för barnens bästa men ändå bara få skit tillbaka från föräldrarna som bara ser sitt eget barn och inte inser att det är 17-19 barn till att ta hänsyn till (säger inte att du är en av dem, men som sagt, försök sätta dig i deras skor nästa gång du blir irriterad.)

2011-12-13 @ 21:41:43
Postat av: Maria

Precis så har vi det med och det stör mig med! :/ Vår dotter sover 2 h varje dag, då oftast i vagn ute (beroende på väder såklart) på vårat dagis ska alla barn sova på madrass. Oftast då jag hämtar henne har hon bara sovit 45 min och då är hon ofta den som vaknat bland de sista. Har alltid tänkt att det kanske är konstigt att vår dotter sover så länge på dagen, men skönt att se att fler barn behöver det! :)Bara synd att det inte blir så på dagis (vet inte om hon vaknar av andra eller om de väcker henne?) för som du säger, de dagar hon varit där blir det tyvärr ofta jobbigt på e.m kvällen för att hon är så trött.

2011-12-13 @ 21:46:33
Postat av: Janni

Sandra - Jag har full förståelse för att man måste se till vad som fungerar för gruppen. Men hur det än är så måste det fungera för oss föräldrar och hur vi har det när barnen kommer hem också.
Det är ju dagispersonalens jobb att ta hand om barnen och även se till deras enskilda behov, så länge det fungerar för gruppen, precis som det är tandläkarens jobb att laga hål, och om något inte fungerar så måste man ju kunna vara flexibel eftersom det är ens jobb.
Vad är det som säger att man ska anpassa sig efter de barnen som MÅSTE bli väckta, kan man inte lika gärna anpassa sig efter de barnen som måste få sova.. Det blir ju en grej bara för att man ifrågasätter det och varför det inte skulle gå att ändra på.
Jag tycker det har blivit en debatt det här med att vi föräldrar skulle vara otacksamma på något sätt, och att vi klagar på dagispersonalen om vi ifrågasätter något, men ärligt talat, de krav personalen ställer på både oss som föräldrar och på våra barn är ibland orimliga.
Jag tänker inte gå in mer ingående på detta för det var inte det mitt inlägg handlade om, men jag gillar inte att man försöker påvisa något som inte stämmer, och att man får skit för att man inte bara ställer sig i ledet.
Som den Mamma jag är kommer jag göra allt för att mitt barn ska ha det bra på sin dagisplats, och det har inget att göra med otacksamhet. Alla bör väl göra sitt jobb, oavsett om man i det här läget är personal eller förälder.

2011-12-13 @ 22:04:47
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: Malin mamma till Oliwer

På vårt dagis sover några barn i vagn och de andra inne.. Oliwer sover inne men vi har samma problem vi med att han vissa dagar blir väckt... de har dock delat på barnen på vårt daqis så de som inte behöver sova så länge eller de som bara ska vila får ligga i ett annat rum... sen kan de ju alltid hända att nån vaknar o är ledsen nångång men de får man ju ta....
kanske nått ni ska prata om med personalen att de kanske man skilja på barnen? o varför vill de inte ha Lilly i vagn ute? ja vet endel personal som e bekväma och tycker de e jobbigt att behöva klä dem för att sova o kanske behöva vyssa på vagnen... men hallo de är ju där för våra barns skull...
kram

2011-12-13 @ 22:06:32
URL: http://malinocholiwer.blogspot.com
Postat av: Linda

Vad dumt!! På vårt dagis sover alla barn ute i vagnar. Personalen turas om att sitta ute & ha koll. Min dotter sov KANON och fick sina två timmar där! De fick vakna av sig själv & sen jag va mammaledig va jag oftat ute & gick medan hon vila middag så hon va så van vid att sova i vagn.

2011-12-13 @ 22:09:55
Postat av: Lillasyster

Men lilla hjärtat då :( Tråkigt när det blir sådär.. Hoppas hon för en bättre dag imorgon! Grattis till första sidan förresten! :) Och blev det några skor till lilly? Puss

2011-12-13 @ 22:32:18
URL: http://jusa.blogg.se/
Postat av: BloggMamman - Lifestyleblogs.se

Jag vet inte hur det är på andra dagis men de avdelningar där mina barn gått (3st olika) har man visst fått välja om de ska sova ute eller inne- och där gardet varit stora barngrupper men personalen har fikat i omgångar!
Sen att man ska ta hänsyn till gruppen och personalen- tyvärr är jag en sån mamma som tar hänsyn till MITT BARN och så får de andra ta hänsyn till sina barn! Visserligen kanske egoistiskt men för mig är mitt barn viktigast (inom rimliga gränser såklart!) och jag tycker det är personalens (eller i slutändan typ politikernas sak) att klara av sen barngruppen som är på ett bra vis!
På en annan arbetsplats tas det knappast hänsyn till att "det är jobbigt"... När jag jobbade på tex ett försäkringsbolag när finanskrisen kom så var det verkligen ingen kund som tog hänsyn till att det var stressigt för mig utan det var bara att stanna kvar tills allt löst sig, det var minsann ingen som sa "men tänk vad jobbigt det är nu för stackars-Charlotte som får så mkt att göra"...det där med att sätta sig in i personalens situation köper jag inte för i vilket annat arbete gör man det?! Dock tycker jag att det behövs mer personal på dagis men det är inte min sak som förälder att sänka mina krav pga det!

Kramar
BloggMamman-C

2011-12-13 @ 22:32:55
URL: http://bloggmamman.com
Postat av: Julia

Vilken härlig blogg med fina bilder! :-)

Oj vilken "debatt" detta ämne blev. Måste bara fråga, hur gammal är din dotter? Tyckte de lät så länge att hon sover middag 2 timmar varje dag :)

Dessvärre tror jag nog att det flesta föräldrar inte vill att ens barn sover så länge som två timmar på dagis, eller i allafall skulle inte jag vilja de för då skulle Hugo vara vaken till halv tolv på natten :)

hade gott
Mvh Julia

2011-12-13 @ 22:46:08
URL: www.mittialltvitt.se
Postat av: Julia

Vilken härlig blogg med fina bilder! :-)

Oj vilken "debatt" detta ämne blev. Måste bara fråga, hur gammal är din dotter? Tyckte de lät så länge att hon sover middag 2 timmar varje dag :)

Dessvärre tror jag nog att det flesta föräldrar inte vill att ens barn sover så länge som två timmar på dagis, eller i allafall skulle inte jag vilja de för då skulle Hugo vara vaken till halv tolv på natten :)

hade gott
Mvh Julia

2011-12-13 @ 22:46:37
URL: www.mittialltvitt.se
Postat av: Anna H

Håller med Sandra om att förskollärarna i de allra flesta fallen gör så mycket och så bra de bara kan, men att ha hand om 15-20 barn på säg 3 personal är orimligt. Det är då mer relevant att klaga på politikernas val att öka barngrupperna än förskollärarna. För tänk om varje kund hos tandläkaren som inte får komma in på utsatt tid skulle klaga, då skulle det bli ofantligt mycket klagerier, trots att tandläkare och sköterskor gör sitt jobb så bra och så snabbt de kan. Då är det ju mer rätt att klaga på ledningen eller de som bestämmer om hur många som ska jobba på kliniken, som inte ser behovet och efterfrågan och matchar personalstyrkan efter den.

Det här är inte skrivet som ett klagomål på dig Janni, utan bara en reflektion som jag tycker är viktig att tänka på för alla. Tog tandläkarexemplet eftersom du själv tog upp det, men det kan ju appliceras på vilket yrke som helst i princip.

Vill avsluta med att säga tack för en bra blogg, du inspirerar med dina härliga inlägg och bilder!

2011-12-13 @ 22:51:25
Postat av: Janni

Svar - Min dotter är 20 månader och sover till nio på mornarna, två timmar efter lunch och lägger sig utan problem före åtta på kvällen och sover som en stock tills morgonen. Inte för att det spelar någon roll, men eftersom någon verkade tro att det var orimligt att hon behöver sova så länge.

På vår dagisplats är de 12 barn (1,5-3 år), och oftast mindre än det då det alltid är nån borta. 3 fröknar och 1 praktikant har vi.

2011-12-13 @ 22:54:27
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: Janni

Svar - Jag klagar inte på vår dagisplats eller på någons jobb.. jag bara undrar hur ni andra har det på era dagis och hur det fungerar med sovningen?

Att jag sedan ifrågasätter varför man väljer att låta gå runt och väcka vissa barn för att det inte fungerar med läggning när de ska sova på kvällen, men vägrar att se till de barn vars behov att få sova längre än 45 minuter för att det förstör resten av dagen för den familjen, är ju en annan fråga..

2011-12-13 @ 23:06:55
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: Sandra

Majken är hos dagmamma och sover mellan 1-2 timmar ute i vagnen. Toppen tycker jag! Sedan är de helt magiska på att få ungarna att somna också, men det är ju en annan sak ;)

2011-12-13 @ 23:16:02
URL: http://gonatcha.blogspot.com/
Postat av: Emelia

Min dotter sover i vagn inomhus på dagis, ingen sover utomhus men hon ville hellre sova i vagnen än på madrass så det var inga problem och borde inte vara ett problem för er heller tycker jag! Om inte annat kan hon ju då sova lite mer enskilt och slippa bli väckt när de andra barnen väcks! Du skulle ju kunna höra med personalen om det inte är ok att hon sover i vagn inomhus åtminstonde, de måste ju ha förståelse för att du inte vill att din dotter ska bli väckt för tidigt!

2011-12-13 @ 23:16:17
Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

På Viras dagis så sover vissa barn ute och vissa inne. Vi hade turen att dom hade satt Vira på att sova ute, för det är det hon gör hemma.. Men dom har även prövat att få henne att somna inne, men det har inte gått alls..

Hemma sover Vira 2 timmar och det funkar jätte bra för oss med. På dagis sover hon oxå 2 timmar. Hon är den som sover längst, sover oftast när jag hämtar hem henne. Och dom sa till mig senast förra veckan att dom tycker hon sover för länge.
Men det tycker inte jag. För det funkar för henne sen. Annars blir hon sådär grinig och jobbig..

När vi inskolade Vira så såg jag hur fröknarna väckte upp barn som inte fick sova mer än 30-45minuter. och herregud vad dom fick sitta och gulla med dom i soffan för dom var så himla trötta och bara grinade hela tiden..
Herregud, sådär får dom inte göra med Vira. Vira får sova tills hon vaknar. Vill inte att hon ska bli ledsen för att hon inte får sova lixom.. Men det är så olika på vad vi föräldrar tycker om sina barn. Man vet vad som är bäst för sitt barn. Men ändå synd om fröknarna som fick sitta där med ett varsitt barn som grinade, och det var längre. Somnade om gjorde dom i famnen med!!

jag tycker att alla dagis ska ha möjlighet att barnen får sova ute. Jag personligen tycker det är bättre för barn att sova ute.

Jag skriver oxå dagis..

KRAM

2011-12-13 @ 23:17:56
URL: http://josephinewestling.blogg.se/
Postat av: BloggMamman - Lifestyleblogs.se

Min dotter är någon månad äldre än Lilly och hon sover minst 2timmar per dag, somnar sen på kvällen ca19.30 och sover som en stock fram till att vi väcker henne vid 07! Så en del barn behöver mkt sömn:-)

2011-12-13 @ 23:18:03
URL: http://bloggmamman.com
Postat av: Clara

Har du framfört detta till personalen? Kanske vore något, hur är lokalerna? Vore det rimligt med vila i två rum? En för de som får sova länge och en för de som får sova kortare?
Har en son på förskola där de har vila i två rum och det funkar kanon.

2011-12-13 @ 23:35:58
Postat av: sofia

På min vfu-plats sover vissa barn ute i vagn och andra inne på madrass. Vet inte om de har fått välja men antagligen. Visst, vare sig de sover inne eller ute så kan ju ett barn vakna utan att bli väckt och råka väcka något/några barn som sover. Men vad jag vet så har man försökt fått det väckta barnet att somna om om man ser att det fortfarande är trött. Jag tror det är svårt att få alla barn att sova rätt antal timmar exakt varje dag, tyvärr. Men jag vet att när jag är examinerad förskollärare ska jag försöka göra allt jag kan för barnen, men vissa dagar kanske man tyvärr inte lyckas då det är extremt stora barngrupper nu för tiden och lite för lite personal i jämförelse...

Men hoppas Lilly får sova bättre de kommande dagarna så hon är lika pigg och söt som hon ser ut att vara annars :)

2011-12-13 @ 23:41:49
URL: http://fialialejjj.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej!
På vårt dagis får man välja lite hur man vill ha det angående sova ute eller på madrass, men det funkar bra där även om dem väcker vissa barn(var av ett är mitt) tidigare. Jag säger oxå dagis och kommer alltid att göra :D

2011-12-14 @ 06:27:20
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Postat av: Malin

Man måste se till varje barn på en förskola. Det är barnens behov som styr! Om ett barn behöver sova kl 10 på förmiddagen och andra barn sover på eftermiddagen då måste msn vara flexibel och göra så. Likadant Med att sova ute eller inne! Det funkar inte för alla barn att sova inne och viseversa. men barn håller sig friskare om de sover ute och även att de tillbringar mer tid utomhus än inne. Speciellt i denna månad som december då det är mycket baciller tex vinterkräksjuka och förkylningar! Men det kan skilja väldigt mycket från förskola till förskola, beroende på om det är kommunalt eller privat driven förskola. Jag säger inte att något är bättre eller sämre med det kan skilja väldigt mycket! Jag tycker att som förälder ska man få välja om sitt barn ska sova ute eller inne. Att jobba på förskola är ett slags service yrke inte bara pedagogiskt! Man måste se till varje
individ!! Det är för mig super viktigt! Visst att personalen inte räcker till men det tar inte mycket längre tid att klä på ett barn och lägga barnet i en vagn. Jag jobbar själv i branschen och vet vad jag pratar om. om du tycker att det inte fungerar så måste du säga det till personalen på din avdelning, dem måste ta hänsyn till alla barns behov!

2011-12-14 @ 08:05:58
Postat av: Maria L

På vårt dagis sover barn både ute o inne. Min son, som nu är 2 år, sover ute i vagn o det för att vi önskade det från början (han är vad vid det o vi har haft det jättekämpigt med att få honom att sova inne...). Förra vintern när det var så himla kallt sov han inne, men i vagn, o det funkade jättebra där. Hemma hade vi det mer kämpigt med det tyvärr... Tänk att barn lär sig så snabbt vilka rutiner som gäller var. :)
Har du pratat med personalen om att hon VERKLIGEN behöver sova sina timmar? Antar jag att du har... Men det finns ingen möjlighet att låta henne sova mer avskilt? Somnar hon själv eller måste man ligga hos henne? Borde ju gå att hitta någon lösning som passar er alla. Är själv utbildad förskollärare och det är viktigt att FÖRSÖKA se till så att det blir så bra som möjligt för ALLA, både barn, föräldrar och personal. :)

2011-12-14 @ 08:36:27
Postat av: Carin

Vilma ska börja i januari på dagis. Hon sover också mycket. och är ju lika gammal som Lilly. Hon sover oftast 20-08 och 1,5-2 h på dagarna. Det som jag ororar mig mest med att börja dagis är hur det ska gå att sova på dagis.....;( De dagar hon inte somnat alls hemma kan räknas på en hand och då blir hon helt galet trött på eftermiddagen näst in till olidlig...Jag hoppas verkligen att personalen där ser till att mitt barn får sova så länge hon behöver men så är det kanske inte då....:S

2011-12-14 @ 08:58:48
URL: http://www.metrobloggen.se/adayinmylife
Postat av: Mari

Jag har också tänkt den tanken. Varför ska man bara rätta sig efter de barn som ska sova bara en kort stund ? Min son sover aldig på dagis, jag tar hem honom så han får sova så länge han behöver och vill. Så det är ju kanske ett tips om du har möljighet till de. Ta hem henne så hon får sova hemma. Kram

2011-12-14 @ 09:34:54
Postat av: susanne

Stackas Lilly :( Men jag måste säga att hon är så söt på den första bilden :) Riktig rosa kinder :)

2011-12-14 @ 10:05:34
URL: http://susannetran.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

åh förstår att det känns jobbigt!

2011-12-14 @ 10:07:50
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Sara

Detta tror jag är väldigt bra att ni som föräldrar tar upp på föräldramötena så att ni får diskutera med andra föräldrar om detta. Tror många föräldrar behöver höra hur viktigt det är att barnens faktiskt får sova på förskolan för att orka med! Jag är också förskollärare och jobbar på en 1-3 avdelning med 18! godingar. Tyvärr märker vi en tendens att fler och fler föräldrar vill att barnens sover så lite som möjligt under dagen, trots att barn dag får allt längre dagar = tröttare barn. En del 2 åringar hos oss får max sova 30 min och det märker vi ju är alltför för lite för att de ska orka med, speciellt när vissa har upp emot 45 timmars veckor i förskolan. Föräldrarna säger att det blir enklare på kvällen som de sovit lite men ofta märker vi att det snarare är att de själva inte sätter gränser för barnen och det är ju det som borde få det svårt på kvällen. Dagen ska ju funka hos oss också och det gör den inte om flera barn dagligen är övertrötta. Vi hävdar att i den åldern så gynnas en god dagsömn fortfarande nattsömnen eftersom övertrötthet kan göra det svårare att komma till ro. Så fortsätt hävda att dagsömnen är viktig och gärna så att det blir en diskussion om det på föräldramötet. För tro mig förskollärarna önskar också att barnen fick sova. Bra blogg!

2011-12-14 @ 11:23:31
Postat av: isabelle

Det är väl en björntjänst mot sig självt från dagis håll kan man säga, att ha barnen inne när de kan vara ute.. (blir säkert fler sjukdomar osv..) På vårat dagis, ett "utedagis", är alla barn ute så mycket som möjligt, de till och med äter ute om vädret tillåter.. Jag är mycket nöjd! :)

2011-12-14 @ 12:54:20
Postat av: Maria T - tvåbarnsmamma

När jag hade Oliver på dagis tog jag hem honom innan vilan då jag vet att han behöver minst 2 timmars sömn fast han är 22 månader.. Sen är han väldigt lättväckt så de var aldrig någon ide att testa att sova på madrass med honom..
Nu har jag dock sakt upp hans dagisplats pga olika andledningar..
De är inte jämt en fördel med barn som behöver mycket sömn ;) Oliver sover också sjukt mycket, men han behöver de..
Hoppas allt löser sig så Lilly får sova sina timmar :-)

2011-12-14 @ 12:54:45
URL: http://oliverspock.blogg.se/
Postat av: lina

Bor i södra Dalarna o här får 15 timmarsbarnen bara gå från kl 8-11 för kl 11 ska dom andra barnen in och äta.

Förra året fick 15timmars gå 9-14 o då ingick mat o dagsvila på madrasser inne i ett litet, litet rum.
Var flera föräldrar som hellre ville at deras barn kunde få sova utomhus men "ledningen" hade besämt att det inte var något alternativ eftersom dom var för få för att kunna hålla koll genom fönstret ..

2011-12-14 @ 13:14:43
Postat av: Madde

När Billy började så sov ALLA barn på madrass, men det ville ju givetvis inte Billy och de insåg snabbt att låta han ligga i vagnen var lugnast för alla parter.
Dock väcker de honom vid eftermiddagsfikat kl.15 för han blir hämtad strax efter, och han är sååå sur!!!
Hemma sover han 2-3 timmar och den där sista stunden verkar vara A och O för hans humör? Så Coffe har börjat gå upp kl.12 (han arbetar nätter) för att hinna hämta Billy innan läggning så han får sova hemma och så länge han behöver! :-)

2011-12-14 @ 13:36:55
URL: http://mittkaos.wordpress.com
Postat av: Marielle

Jag jobbade tidigare på ett dagis, vi hade runt 20 barn och var mellan 3-4 personal per dag (alldeles för lite, om du frågar mig..). Det jag vill säga är att vi hade flera av våra barn som sov i vagn både ute -och inomhus för att det passade barnen och föräldrarna bättre. Du borde ta upp med din dagispkats, för som förälder har du rätt att välja. Att behöva väcka barn som sover, som sen stör andra barn tycker jag är fel. Oftast behöver barnen i den åldern minst 1 timmes sömn, för att orka med sig själva. Och att du skulle behöva hämta henne för att hon skulle sova hemma, för att sen lämnas igen är ju helt galet. Jag respekterar dem föräldrar som väljer att göra så, men med Lillys få dagistimmar skulle både du och Lilly förlorapå det.

Jag tycker att du ska ta upp detta med personalen, så hoppas jag att dem tillmötesgår och hjälper er på bästa sätt!

2011-12-14 @ 13:42:43
URL: http://amarielles.wordpress.com
Postat av: Sandra

Tack Anna H för lite förståelse! Det är kommentarer som dessa som får en att tröttna på sitt yrke trots att jag älskar all tid jag får vara i barngrupp. Man sliter som ett djur för att barnen ska må bra, för att man ska hinna med att planera en verksamhet som lever upp till kraven samtidigt som det hela tiden dras in på personal, vikarier och allmäna sparkrav + alla föräldrar som kommer med krav på hur man ska ta hand om just deras barn på ett speciellt sätt. Jag säger inte att någon här har fel - självklart vill man sitt barn det allra bästa, och självklart ska förskolan FÖRSÖKA ordna det, men man måste också inse som förälder att man kanske inte kan få igenom alla önskemål och att man i så fall får vända sig till politikerna som hela tiden kräver att man ska göra mer på färre personal och timmar i barngrupp. Att fråga hur andra har det kan man göra men man måste också vara medveten om att det kan skilja otroligt mycket ekonomiskt mellan kommunerna (har själv jobbat på förskola i två olika kommuner och sett skillnaden). Karlstad har sjukt dålig ekonomi och sparkraven är enorma vilket drabbar förskolan.

Att du jämför tandläkaryrkets flexibilitet med förskolan gör att jag inte ska skriva mer i det här inlägget. Skillnaden för dig som tandläkare är väl att ni har en vårdplan där ni avsätter en viss tid för patienter beroende på problem medan förskolan ska fixa ALLA krav samtidigt på (oftast) 3 personal (större delen av dagen 2 pga rast,förberedelser) och 20 barn (ibland fler ibland färre beroende på ekonomi,barnens ålder och behov i gruppen).

2011-12-14 @ 14:19:02
Postat av: Emma

När jag jobbar så försöker vi ha så många barn som möjligt inne på madrass. Det har, tyvärr, med en fråga om personal att göra. Jobbar på en småbarnsavdelning och det är svårt att få personalen att räcka till för alla barn... Men om det är något barn som inte kan sova inne, eller sover väldigt dåligt så får man ju lösa det!
Tycker också att det ligger på personalens ansvar att se till att barn som vaknar inte väcker andra barn. Någon gång kan det ju alltid hända men det får inte bli ett mönster!
Hoppas att ni, för Lillys skull, kommer på någon bra lösning som passar er!

2011-12-14 @ 14:26:56
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Moster B

Jag läste om barn som inte fick sova tillräckligt och fick stressyndrom.....och en del behöver sova mycket och en del lite....!!!
TPK

2011-12-14 @ 15:41:06
URL: http://www.jemthutveckling.se
Postat av: Janni

Sandra - Jag kanske ska förtydliga min jämförelse även om det inte var en speciellt viktig sådan då det avviker från den egentliga frågan..
Men det jag menar är att man likt andra yrken som tex tandläkareyrket måste kunna vara flexibel.
Alla individer är inte lika och om en sorts behandling fungerar på en patient så fungerar det alldeles säkert inte överhuvudtaget på en annan. Det har ingenting med tiden som avsätts för varje patient att göra, jag talar om den specifika behandlingen och vårdplanen.
Att tex bedöva en tandvårdsrädd patient eller att bedöva en patient som haft mycket problem i munnen och är van vid sånna behandlingar kräver att man är flexibel och kan arbeta på olika sätt, på sätt som fungerar för patienten. Det handlar mycket om förtroende mellan vårdgivare och patient, precis som jag tror att det gör i förskolans värld mellan barn-fröknar och föräldrar.
Precis så borde man också kunna göra i andra yrken.
Fungerar inte en metod, så får man prova en annan. Oavsett vilket yrke det handlar om så är man ju där för patienten, kunden, barnet eller vad det nu handlar om, och man gör sitt jobb, självklart utefter de förutsättningar som finns.

2011-12-14 @ 16:06:11
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: Malin

Intressant diskussion! Jag har mitt fjärde barn på dagis och kan konstatera att alla mina barn har haft olika behov när det kommer till att sova på dagis. Tyvärr ser det ofta ut som så vid kommunala förskolor att det är pengar som styr, personal är en av de största utgifterna. Som tidigare nämnts så behöver personalen ofta sin rast vid just den här tidpunkten och då det oftast inte är så väldigt överbemannat på förskolor så förstår jag att det kan bli ett problem att tillgodose allas behov fullt ut. Man får förutse att personalen på eran förskola gör sitt bästa, annars borde diskussionen handla om det. Ta upp problemet med personalen. På vissa förskolor drar man ut madrassen till ett annat rum när de barnen som behöver väckas har somnat, sedan väcks de där utan att störa de andra. Som jag inledde med så har jag nu mitt fjärde barn på dagis och hon behöver väckas, vilket inte har varit fallet med alla de andra barnen. Skulle min Lily få sova två timmar på dagis så skulle VI ha en gräslig kväll/natt med ett vaket barn till tolv på natten och sedan jättetrött vid sex på morgonen... Så det här problemet handlar om att vi alla har olika behov. Kom ihåg att förskolepersonal är människor och som sagt vi får förutse att de gör sitt bästa. Jag jobbar själv med människor då jag är barnmorska och vet hur jobbigt det kan kännas när man kämpar för att se till varje individs behov och sen så ska landstingets besparingar och ibland dåliga ekonomi drabba ens arbetssituation och patienternas upplevelse. Det är trist! Kanske att det finns någon föräldrakooperativ förskola i eran närhet? På dessa har man ett annat inflytande och påverkan, kanske att det kan vara ett alternativ? Hoppas i vilket fall som helst att det löser sig för er! Kram och tack för en fin blogg! :)

2011-12-14 @ 16:52:50
URL: http://malinjohannaandersdotter.blogg.se/
Postat av: Sandra

Då förstår jag hur du menar. Hoppas hur som helst att det löser sig på något sätt för Lilly!

2011-12-14 @ 17:02:25
Postat av: Sandra J

På vårt dagis så sover de minsta ute i vagnarna om det inte är allt för kallt och de större sover på en madrass inne i ett "vilorum". Det är en 1-3 avd.
Personalen tar hänsyn till oss föräldrar ang sovtider, men de ser helst att alla barn ska sova minst 45min. De flesta sover 1- 1,5timme och då är det avskärmat från vilorummet när dom barnen som är vakna leker så att de andra som fortfarande sover inte ska störas.

Blev långt, men hoppas att ni får sovtiderna för LIlly att funka. Det är ju trotsallt föräldern som vet hur mycket sömn sitt eget barn behöver för att orka med eftermiddagen och kvällen.
Tack för en bra blogg. Kram

2011-12-14 @ 20:43:49
Postat av: Filippa - mamma till Liam & bebis i magen

På Liams dagis sover dom också inne på madrasser, hade önskat att dom fick sova ute i vagnen istället. Sömnen hade blivit så mycket bättre då!

2011-12-14 @ 20:47:31
URL: http://fillies.blogg.se/
Postat av: Michaela

Intressant diskussion. När Alwin var liten och gick på ett dagis på Herrhagen så var de väldigt flexibla. 3 personal á 15-16 barn. De hade 2 vilo/sovrum och möjlighet till att sova ute i vagn för de som behövde det. De barnen som skulle sova längre sov i ett rum och de som skulle väckas tidigare i ett annat. Det fungerade hur bra som helst. När vi sedan flyttade så hamnade vi på ett dagis där ALLA skulle sova ute i sina vagnar. Även om det var -30 grader ute. Vad vi tyckte om det behöver jag nog inte ens säga. Men jag tycker det är tråkigt att inte alla dagis är mer flexibla. Vissa fröknar verkar bara se problemen medans andra ser på möjligheterna.

Jag hoppas att det löser sig så att Lily får sova det hon behöver när hon är på dagis.

2011-12-15 @ 09:48:03
URL: http://mixiz.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag jobbar i samma skolområde som dina förskola tillhör och anledningen till att barnen inte sover ute är att det någonstans (inte på skolområdet utan någon annanstans, kanske t o m i en anna kommun) var ett barn som blev hämtat när den sov ute utan att personalen märkte det och då beslöt man på det här området att alla barn skulle sova inne så att både personal, barn och föräldrar kunde känna sig trygga.

2011-12-15 @ 11:02:37
Postat av: Z

Usch, vilket hemskt dagis de låter som :(
Dagiset som min son går på är superbra. Vi får för det första bestämma tider själv, först fick han 8-13. Men det passade verkligen inte då min son knappt har varit utanför dörren så tidigt tidigare så de resulterade i gråt, skriknätter..allt var jättejobbigt. Jag berättade detta för fröknarna o vi bestämde att byta till 10-15 vilket passar hur bra som helst! Dom gör allt för att det ska bli så bra som möjligt för barnet. Sen frågade dom mig hur han skulle sova.. inne eller ute. Oxå där gör dom det som är bäst för barnet. Barnen måste ju gå först! Sen om det blir "besvärligt" för dom får dom ju lösa det.

Tycker jag! Har du pratat med dom om det?

2011-12-15 @ 19:26:32
Postat av: Cissi

Oj vad många kommentarer...

Jag håller med dig att det är viktigt att barnen får sova så länge som föräldrarna anser att de behöver sova. Vi har haft samma diskussion med vår förskola, speciellt då de skolade in nya barn och vi krävde att de skulle se till att hon skulle få sova så länge hon behövde för det blev olidligt hemm annars. Vi fick gehör till slut ialla fall.

Jag arbetar som förskollärare och den frågan jag ställer mig är Varför får de inte sova i vagn? Vi har alltid haft barn sovandes i vagn och på madrasser där jag arbetar. Vi är ju där för barnens skull och då är det deras behov som vi får rätta oss efter såmycket det går i alla fall, det finns alltid situationer under dagen som vi inte kan tillfredsställa barnens behov, tyvärr.
Sen är det inte roligt på eftermiddagarna som personal heller om barnen är jätte trötta och slitna, bättre med barn som får sova och orkar med dagen.
För man vill ha tid med sina barn när man kommer hem eller?

Härliga bilder på en liten hästtjej... Min dotter rider regelbundet vidoch hon är 2 1/2 år..

2011-12-15 @ 22:26:14
Postat av: Sanne - Mamma till Lykke

På Lykkes dagis sover dem också på madrasser men funkar inte det får dom sova i vagnarna fast inne i kapprummet.

2011-12-16 @ 09:41:01
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Sonia

Hoppas de löser sig för er! För om eran dotter behöver sova 2 timmar på dagen så ska hon få göra de också! På mina barns dagis så får man välja om dom ska sova inne på madrass eller ute i vagn, man får ta med sig sin egen vagn då. Tycker alla dagis borde erbjuda att man som förälder får välja. Eller i alla fall att barnen ska sova i vagn för barnen håller sig så mycket friskare då. Sen på mina barns dagis så står vagnarna utanför en altandörr som typ står på glänt lite grann så ingen av förskolelärarna behöver hålla koll så mycket då dom hör i fall att någon vaknar. Och då blir de ju mycket lättare för förskolepersonalen. Och de där med att en del barn måste bli väckta tycker jag är hemskt! Min syster är förskolelärare och har berättat om barn som bara får sova 30-45 minuter som dom väcker. En del av dom barnen somnar någon annanstans istället, ofta sittandes. :(

2011-12-18 @ 01:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Föräldraskap